قدرت پلتفرم

جلسه ششم مدرسه عالی مقام با موضوع «قدرت پلتفرم» با حضور جناب آقای دکتر جواد آزادی برگزار شد.

قدرت پلتفرم

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، جلسه ششم مدرسه عالی مقام با موضوع «قدرت پلتفرم» با حضور جناب آقای دکتر جواد آزادی مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست دکتر آزادی به بررسی موضوع قدرت، پلتفرم‌ها و عناصر آن‌ها پرداخت.
وی به تعریف وندایک از قدرت اشاره کرد و گفت قدرت، ظرفیت یک واحد در ارتباط با دیگر واحدها بر بستر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است تا آنها را به تبعیت از اراده‌ی صاحب قدرت وادار کند.
مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان سه جزء قدرت «واحد قدرت»، «روابط قدرت» و «ظرفیت‌های اعمال قدرت»؛ تاکید کرد ظرفیت‌های اعمال قدرت در واقع طیف وسیعی از اجبار، اقتدار، اقناع و ظرفیت دستکاری است.
وی خاطرنشان کرد پلتفرم‌ها نه فقط قدرت دستکاری بلکه تمام ظرفیت‌های اعمال قدرت را برای صاحبان قدرت به ارمغان می‌آورند.
در ادامه دکتر آزادی به تاریخچه استفاده از پلتفرم‌ها در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت از سال ۲۰۰۷ فضای کسب و کارهای اینترنتی به سمت مدل‌های پلتفرمی رفت و در بحران اقتصادی غرب شرکت‌های با معماری پلتفرمی آسیب کمتری دیدند.
وی به قدرت تنظیم‌گری که برای مالک پلتفرم ایجاد می‌شود اشاره کرد و تاکید کرد آن چیزی که باید در حوزه‌ی قدرت پلتفرم توجه شود، بازیگرانی هستند که در پلتفرم‌ها با آنان مواجهیم.
مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی با تقسیم جامعه به سه بخش دولتی، خصوصی و مردمی و با بیان ارزش‌های این بخش‌ها، خاطر نشان کرد پلتفرم‌ها می‌توانند یک الگوی معماری جدید حکمرانی باشند که این ارزش‌ها را با همدیگر تجمیع کنند.
وی در پایان اظهار داشت ما در حال حرکت به سمت جامعه پلتفرم هستیم و اکثر حوزه‌ها از قبیل اقتصاد، امنیت، آموزش و خدمات دولتی به سمت الگو و معماری پلتفرمی پیش می‌‌روند.